Babor är ett företag som är kända för sina hudvårdsprodukter. Kanske har du sett dem i butiken eller i badrummet hemma hos en vän – om du inte har använt dem själv. I den här texten kan du läsa mer om företaget och deras bakgrund.
Grundades i Tyskland på 50-talet
Babor har varit med ett tag – företaget grundades redan 1956 i Tyskland. Biokemisten Michael Babor hade en idé om att låta vetenskap och natur arbeta tillsammans – och hans produkter blev snabbt något att räkna med. Med deras eget forskarteam, samt samarbeten med stora universitet, har de lyckats nå resultat som andra företag inte har gjort.
Något som är typiskt för BABOR är det gedigna testandet och de omfattande kvalitetskontrollerna – det här sker i samtliga stadier av produktens liv; från utveckling i egna labb, till tillverkning och distribuering.
Forskningen på Babor
I forskarteamet i Tyskland finns bland annat:
- Biokemister
- Dermatologer
- Fysiker
- Molekylärbiologer
Det är dessa forskare som jobbar tillsammans med andra välrenommerade högskolor samt forskningsinstitut för att hitta nya och spännande innovationer inom hudvård. Forskningen görs framför allt på naturliga produkter – i synnerhet olika extrakt från växter, som sedan utvärderas och testas i labb. Babor är noga med att understryka att ingredienserna enbart kommer från organiska odlingar, som i sin tur har som mål att arbeta med förnybara resurser så långt det är möjligt.
Hållbarhetsarbetet
Som många andra hudvårdsföretag är de dedikerade till att arbeta på ett hållbart sätt. Till exempel är 80 % av råmaterialet i deras produkter helt naturligt. Konserveringsmedel finns i produkterna, men endast på miniminivåer. Bland annat gör de följande för att arbeta på ett hållbart sätt:
- Hållbar el. Babor använder enbart naturlig el, och de gör det enkelt för deras anställda att köra miljövänligt.
- Klimatkompenserad transport. Produkterna skickas koldioxidneutralt från deras säte i Aachen till agenter över hela världen. Det här kan de uppnå genom att använda sig av programmet GOGREEN, som syftar till att kompensera transporten genom stöd till olika projekt som arbetar för ett bättre klimat.
- Snälla mot skogen. Allt marknadsföringsmaterial trycks på papper som är certifierat med FSC. FSC står för Forest Stewardship Council och är en ideell organisation som jobbar för att skydda miljön, kontrollera avskogning samt för att främja skogsbruk som sker på ett ansvarsfullt sätt.